Op maandag 26 en dinsdag 27 februari hebben de 7de en 8ste klassen een hele andere invulling gekregen aan hun lessen, namelijk het Vluchtelingen project. Dit project is georganiseerd door Pelle van den Broek & Erwin Rodijk (Geschiedenis docenten op het Novalis College) en uitgevoerd door Karin Bedaux (Stichting Vluchtelingen in de Knel) en Hans Matheeuwsen (Vredesburo Eindhoven). Met de hulp van enkele vluchtelingen uit verschillende landen van over de hele wereld, kregen de leerlingen meer informatie over het thema ‘vluchtelingen’.
De kinderen werden op interactieve wijze ingeleid in het thema, en konden hierbij ook vragen stellen aan vluchtelingen die naar Nederland zijn gekomen. De redenen om te vluchten liepen uiteen en hadden soms een enorme impact op de leerlingen. “Dat mensen zoiets moeten meemaken.’’ zei een leerling, “dan begrijp ik wel dat je wilt vluchten.” zeiden andere leerlingen tegen elkaar.
Het doel van het project was om een lastig en maatschappelijk relevant thema vatbaar te maken voor onze leerlingen. Simpelweg vertellen waarom vluchtelingenproblematiek belangrijk is, is vaak niet genoeg. Het blijft dan een ‘ver van mijn bed show’, maar door de vluchtelingen naar de leerlingen te brengen kijken de leerlingen met een nieuw perspectief naar dit onderwerp. Leerlingen mochten de vluchtelingen vragen stellen en konden zodoende de redenen waarom mensen vluchten beter begrijpen. Zo leerden zij meer over het leven van een vluchteling en waarom dit probleem zo relevant is in onze huidige samenleving.
Verschillende leerlingen gaven aan het project leuk en interessant te vinden, ook de vluchtelingen waardeerden het dat andere mensen geïnteresseerd waren in hun kant van het verhaal.
Het was een succesvol project op het Novalis College, hartelijk dank aan Karin en Hans.