Op een koude donderdagavond kwam het schoolgebouw tot leven met de creatieve geest van de atelierklas, bestaande uit examenleerlingen in muziek, drama en beeldende kunst.
Het avontuur begon in de gangen van de school, die waren omgetoverd tot een kunstgalerij vol verbeelding en creativiteit. De beeldend kunstenaars hadden hun meesterwerken uitgestald, variërend van levendige schilderijen en intrigerende foto’s tot beeldhouwwerken die de zwaartekracht tartten. Maar ook video-art en digitale kunstwerken waren te bewonderen, wat de veelzijdigheid van de creativiteit van de leerlingen benadrukte.
De ouders, medeleerlingen en docenten liepen vol verwondering langs de kunstwerken, waarbij ze werden ondergedompeld in een wereld van kleur, vorm en emotie. Elk kunstwerk vertelde een uniek verhaal, aangevuld met een toelichting van de leerling en liet de toeschouwers nadenken over de diepere betekenis achter de creaties.
Na het bewonderen van de beeldende kunstwerken verzamelden de ouders zich in groepjes en begonnen ze aan een reis door de school, op zoek naar de muziek- en dramavoorstellingen die op verschillende locaties plaatsvonden. De aula was omgetoverd tot een podium voor locatietheater, en zelfs de toiletten waren niet gespaard gebleven, want ze dienden als verrassende locaties voor intieme scènes.
De ouders werden meegenomen op een reis vol dramatische wendingen en muzikale hoogtepunten terwijl ze van de ene locatie naar de andere bewogen. De dramaleerlingen brachten personages tot leven met hun indrukwekkende acteerwerk, en de muzikanten creëerden de muzikale omlijsting.
Sommige scènes waren komisch en brachten het publiek aan het lachen, terwijl andere momenten van ontroering. Het was een reis door diverse werelden en emoties, waarbij de grens tussen publiek en acteurs vervaagde en de magie van het theater de ruimte vulde.
Het festival en de tentoonstelling waren niet alleen een viering van kunst en creativiteit, maar ook een getuigenis van de toewijding en het talent van de examenleerlingen wiens werk deze avond ook nog beoordeeld werd.