Gebruik mobiele telefoons
Met ingang van het nieuwe schooljaar weren wij de mobiele telefoon uit de school. Dat betekent niet dat de mobiele telefoon thuis of in de kluis moet blijven, maar dat we deze niet meer zichtbaar in gebruik willen zien binnen de school. Een docent kan de telefoon tijdens de les nog wel inzetten als didactisch hulpmiddel (bijvoorbeeld bij lessen media). In alle overige gevallen blijft de telefoon in de tas. Indien een leerling in de gang of aula toch wordt gezien met een mobiele telefoon in de hand, dan wordt deze ingenomen en (samen met de leerling) afgegeven bij de receptie. De telefoon zal dan in een afgesloten envelop in een kluisje worden opgeborgen. Aan het einde van de schooldag kan de leerling de telefoon weer ophalen bij de receptie.
Roosterwijzigingen zijn zichtbaar via de schermen in het hoofdgebouw, huiswerk kan worden genoteerd in een fysieke agenda. Deze agenda is vanaf komend jaar dan ook opgenomen op de lijst met schoolbenodigdheden. Leerlingen van klas 7 ontvangen een planagenda van school
08.30-10.00 | HO lesuur 1 en 2 |
10.00-10.20 | Pauze |
10.20-11.10 | Les 3 |
11.10-12.00 | Les 4 |
12.00-12.30 | Pauze |
12.30-13.20 | Les 5 |
13.20-14.10 | Les 6 |
14.10-14.20 | Pauze |
14.20-15.10 | Les 7 |
15.10-16.00 | Les 8 |
16.00-16.50 | Les 9 |
Als er in het jaarrooster sprake is van een 40 minuten rooster dan worden de volgende tijden gehanteerd:
08:30-09:10 | Les 1 |
09:10-09:50 | Les 2 |
09:50-10:30 | Les 3 |
10:30-11:00 | Pauze |
11:00-11:40 | Les 4 |
11:40-12:20 | Les 5 |
12:20-13:00 | Les 6 |
13:00-13:30 | Pauze |
13:30-14:10 | Les 7 |
14:10-14:50 | Les 8 |
14:50-15:30 | Les 9 |
Magister leerling/ouder
Magister docent
Nieuwe leerlingen en hun ouders krijgen in het begin van het schooljaar een inlogcode om in Magister (de leerlingenadministratie) de gegevens (zoals cijfers en absenties) in te zien.
Ziek / absent
Absentie wegens ziekte of andere reden wordt door ouder(s) of verzorger(s) vóór 08.30 uur, telefonisch of via e-mail (absentie@novalis.nl) doorgegeven aan de receptie. Voor leerplichtige leerlingen is melding van verzuim wettelijk voorgeschreven.
Dokter- en tandartsafspraken worden zoveel mogelijk buiten schooltijd gemaakt. Wanneer een leerling onder schooltijd naar de dokter/orthodontist moet, wordt dit vooraf (door ouders/verzorgers) gemeld bij de receptie.
Ziek naar huis
Leerlingen kunnen bij hoge uitzondering toestemming krijgen om wegens ziekte, die in de loop van de schooldag optreedt, naar huis te gaan. Deze toestemming wordt schriftelijk vastgelegd in een ‘ziektebriefje’ dat alleen door de receptie wordt uitgereikt. Dit ziektebriefje wordt, ondertekend door de ouder, bij terugkomst op school bij de receptie afgegeven, alvorens aan de les deel te nemen.
Bij een ziekmelding van een leerling tijdens een schooldag belt de receptionist naar de ouders of verzorgers. Zijn deze niet bereikbaar, dan blijft de leerling op school.
Betermelden
Betermelden kan via de mail of telefoon en d.m.v. het formulier ‘betermelden’ op de website. De leerling is zelf verantwoordelijk voor het inhalen van de gemiste lesstof.
Huiswerk en toetsen op de eerste dag na ziekte worden zoveel mogelijk gemaakt. Indien er redenen zijn om hiervan af te wijken, kan er door de leerling een groen huiswerkbriefje gehaald worden bij de receptie. De ouder/verzorger geeft de reden van het niet kunnen maken van het huiswerk door aan de receptie. Dit wordt genoteerd in Magister.
LO
Als er fysiek niet meegedaan kan worden met de lessen lichamelijk opvoeding, wordt er met de docent LO een afspraak gemaakt over de invulling van de lessen.
Voor aanvragen bijzonder verlof ga je naar handleidingen en aanvraagformulieren. Hier vind je ook de richtlijnen voor verlof wegens gewichtige omstandigheden.
De wachtwoorden voor de schoolcomputers en Magister (en MS Teams) zijn aan elkaar gekoppeld en dus altijd gelijk aan elkaar.
Vergeten wachtwoorden kunnen opnieuw ingesteld worden door een mail te sturen naar helpdesk@novalis.nl met je naam, klas en leerlingnummer.
Alle leerlingen hebben een schoole-mailadres: leerlingnummer@novalis.nl. Nieuwe leerlingen ontvangen hun e-mailadres en wachtwoord in de eerste schoolweek.
Wachtwoorden verlopen niet in de zomervakantie; leerlingen kunnen in de vakantie bij hun schoole-mail.
Leerlingen die hun wachtwoord vergeten zijn (dus niet verlopen) kunnen mailen naar helpdesk@novalis.nl (zoals ook op de website vermeld staat).
Via de schoolmail zullen leerlingen belangrijke informatie van school ontvangen. Het is daarom belangrijk dat deze regelmatig gelezen wordt.
De leerlingenraad vertegenwoordigt de leerlingen van de school. Daarbij vergadert de leerlingenraad de eerste week van een nieuwe periode over zaken die in de school spelen of onderwerpen waarvan de leerlingenraad vindt dat de school daarin kan verbeteren, zoals meer plekken in de aula of goede organisatie van de fietsenrekken. Ook houdt de leerlingenraad zich bezig met vieringen, zoals kerst en Pasen. Na een vergadering overlegt het bestuur van de leerlingenraad met de rector. Lijkt het je leuk om mee te denken over zaken die in de school spelen? Mail dan naar leerlingenraad@novalis.nl
Voor aanvraagformulieren herkansingstoetsen ga je naar Handleidingen en aanvraagformulieren – Novalis College
In het laatste jaar van je vmbo-t-opleiding maak je een profielwerkstuk. Je gaat een onderzoek doen binnen een onderwerp dat te maken heeft met het door jou gekozen profiel. Het profielwerkstuk bestaat uit een onderzoeksproces, schriftelijk verslag, en presentatie waarin een praktisch deel is verwerkt. Het behalen van een voldoende voor het profielwerkstuk is een voorwaarde om deel te mogen nemen aan het Centraal Examen.
Je laat via het profielwerkstuk zien dat je een aantal belangrijke algemene vaardigheden beheerst:
Herkansen is alleen mogelijk als: de beoordeling van het profielwerkstuk ‘onvoldoende’ is; de beoordeling ‘onvoldoende’ is nadrukkelijk niet het resultaat van één of meerdere gemiste deadlines (inleverdata). Als je herkanst, heb je één herkansingsmogelijkheid minder voor de andere vakken van het schoolexamen.
In het voorexamenjaar start jij als havo- of vwo-leerling met onderzoek voor het eindwerkstuktraject. Je hebt ruim zes maanden de tijd om aan je werkstuk te werken en om het gekozen onderwerp te vertalen naar een creatieve opdracht. Aan het einde van het traject presenteer je zowel het onderzoek als je creatieve opdracht. Daarmee eindigt een periode, waarin je je hebt moeten vastbijten in het onderwerp dat jij interessant genoeg vond om er lang en intensief mee bezig te zijn.
Met een goede afronding van het eindewerkstuktraject laat je zien dat je een aantal belangrijke algemene vaardigheden beheerst. Het gaat daarbij vooral om informatievaardigheden, onderzoekvaardigheden en communicatieve vaardigheden, maar ook om creatief denken. Het geheel van onderzoek, verslaglegging, presentatie en creatieve opdracht is een van de onderdelen van het examendossier en daarmee een voorwaarde om voor het centraal examen te kunnen slagen. elk onderdeel van het eindwerkstuktraject wordt onafhankelijk van elkaar beoordeeld door twee docenten en vervolgens komen deze twee docenten tot een passend oordeel.
Onze leerlingen kunnen na betaling van een borgsom van €20,- gebruik maken van een kluisje. Deze borgsom wordt gefactureerd via ons betaalsysteem WIS Collect. Met de betaling geeft u aan akkoord te gaan met de voorwaarden. Aan het eind van het schooljaar moeten de kluisjes schoon opgeleverd worden, ook als het gebruik wordt voortgezet. Bij verlies van een sleutel kan, na betaling van een nieuwe borgsom via WIS Collect, een nieuwe sleutel aangevraagd worden bij de receptie. Voor overige vragen hieromtrent kunt u contact opnemen met de receptie.
Leermiddelen (boeken en licenties) worden door de school besteld.
Leerlingen krijgen de boekenpakketten thuis gestuurd. Dit gebeurt in de zomervakantie. Het is belangrijk dat de leerlingen de boekenpakketten meteen goed controleren en eventuele onvolkomenheden doorgeven zoals wordt aangegeven in het toegezonden pakket. Dit dient binnen twee weken te gebeuren, ook als het vak pas later in het schooljaar wordt gegeven!
E-mails van de leverancier van de boeken (VanDijk) worden naar het e-mailadres van de ouders verstuurd.
De leerwerkboeken voor het vak rekenen (Startrekenen deel A en B) moeten aan het einde van het schooljaar bewaard worden omdat ze in het volgende schooljaar opnieuw worden gebruikt. Leerlingen die overstappen van niveau of blijven zitten, kunnen hun boeken aan het begin van het schooljaar bij de rekendocent omwisselen. Worden boeken toch weggegooid, dan zullen leerlingen zelf nieuwe boeken moeten aanschaffen.
Sportpark De Hondsheuvels
J.C Dirkxpad 1
5631 BZ Eindhoven
Onze school werkt samen met Spectrum Brabant, een professioneel huiswerkinstituut met diverse locaties in Brabant. Spectrum Brabant biedt diverse vormen van studiebegeleiding aan in vaste lokalen binnen school.
Meer informatie, voorwaarden en mogelijkheid tot aanmelden vindt u op de website van Spectrum Brabant.
De vertrouwenspersonen fungeren als aanspreekpunt bij klachten en gaan na of een oplossing door bemiddeling kan worden bereikt dan wel of er aanleiding is tot het indienen van een formele klacht. Taken en verantwoordelijkheden van de vertrouwenspersoon zijn nader beschreven in de klachtenregeling.
De vertrouwenspersonen voor leerlingen zijn de heer S. Bles en mevrouw L. Segers.
E-mail: vertrouwenspersoon@novalis.nl
De externe vertrouwenspersoon voor medewerkers en ouders is:
Marieke Krans
Bereikbaar via e-mail: mjkrans@kpnmail.nl
Tel: 06-51375563
Sterrenlaan 16
5631 KA Eindhoven
Copyright 2023 Novalis College | Website door Graphik