Leerlingen tonen vaardigheden en creativiteit tijdens presentatie eindwerkstuk

Leerlingen tonen vaardigheden en creativiteit tijdens presentatie eindwerkstuk

Bij het Novalis College ontwikkel je jouw talent. Dat werd andermaal bewezen tijdens de presentaties van de eindwerkstukken op zaterdag 13 januari.

De vmbo-examenkandidaten van klas 10A en 10B presenteerden hun creatieve opdrachten op een bruisende ochtendmarkt. De havisten (11A) en vwo’ers (11B) waren de hele dag in touw. Zij presenteerden zowel het onderzoek als de creatieve opdracht voor een grote groep belangstellen. Volgens coördinator Kelly Kusters een even welkome als verdiende afsluiting van een onderzoekstraject van zes maanden, waarbij een beroep werd gedaan op creatief denken en onderzoekvaardigheden.

Markt

De bezoekers van de informatiemarkt werden dan ook op hun wenken bediend. Lopend langs de kraampjes konden ze genieten van creatieve uitingen en vragen stellen over het project. Een bezoek aan het tafeltje van Lisa (10B) was allerminst een straf. Maar liefst vier taarten werden er aangesneden, terwijl ze enthousiast vertelde over haar onderzoek naar het starten van een eigen koffiezaakje. Bij Roman (10A) waren sneakers te bewonderen en leerde je alles over hoe de prijzen van deze populaire schoenen worden bepaald, Sammie (10B) bouwde haar eigen huis na (schaal 1:50) en weet nu alles over beleggen in vastgoed, Lunamé (10B) verhaalde stralend tussen de plantjes over de meest populaire interieurstijlen en Lana ontdekte tijdens haar zoektocht naar ‘werken in een gevangenis’ dat gedetineerden met Sinterklaas ook hun schoen mogen zetten. Veel aandacht ten slotte was er ook voor de papieren jurk van Guus (10A). Hij maakte van magazines een kledingstuk dat inmiddels ook al op de miljonairsbeurs was te zien en ‘vind het heerlijk om met kleding een verhaal te vertellen.’

Presentaties

Ook de havisten en vwo’ers beten zich vast in intrigerende onderwerpen. Wat te denken van thema’s als heksenvervolging, de snelheid van een formule-1 wagen, de invloed van de anticonceptiepil, de rol van vrouwen tijdens het verzet, moordmotieven en gevolgen van geluidsvervuiling voor zeezoogdieren? Het leverde het publiek veel informatie, maar ook veel stof tot nadenken op.

Hoe gaan we bijvoorbeeld om met onze toekomstige steden? Pippa (12A) vertelde dat de wereldsteden verantwoordelijk zijn voor een enorme CO2 uitstoot en vreselijk veel energie verbruiken. Duurzame renovatie/ nieuwbouw is noodzakelijk. Ze creëerde haar eigen droomstad: ‘Moderne wolkenkrabbers met glazen gevels en groene accenten. Zelfvoorzienend, autovrij, vol zonnepanelen, groene daken.’

Ook Sietske (12A) maakt zich hard voor een betere toekomst. Zij onderzocht het effect van geluidsvervuiling op zeezoogdieren en zag dat dit tot gehoorschade en gedragsproblemen leidt. De oplossing? “Andere vaarroutes, stillere boten en langzamer varen.” Joris (11A) nam ook een duik in de zee. Hij vroeg zich af wat er met de Noordzee gebeurt als de aarde verder opwarmt en ontdekte dat dit niet alleen gevolgen heeft voor de zeespiegel, maar ook voor de biodiversiteit.

Naast de grote wereldproblemen was er ook aandacht voor het individu. Thom, zelf een fervent sporter, onderzocht in hoeverre preventieve zorg kan bijdragen aan het verlagen van de zorgkosten en opende met een prikkelende stelling: ‘Moeten mensen met een slechte leefstijl meer premie betalen?’ Voor de liefhebbers kwamen aan het eind van zijn betoog wat handige tips: slaap goed, eet gevarieerd, sport regelmatig en beheer je stress.

Nog meer tips nodig? Lees dan eens het kookboek Mink (12A). Hij verdiepte zich in de vraag hoe je een duurzaam eetpatroon voor pubers ontwikkelt en maakte als creatieve opdracht een lijvig kookboek met de beste recepten per seizoen.