We leven in een snel veranderende wereld die andere vaardigheden van ons vraagt. Wij noemen dit de ‘21th century skills’. Veel van deze vaardigheden komen bij de kunstvakken aan bod.
Enkele van deze belangrijke vaardigheden voor de toekomst zijn: waarnemen/observeren, een voorstellingsvermogen hebben, innoveren, en (divergent) denken. Diegenen die goed geleerd hebben bij de kunstvakken, hebben geleerd om nieuwe patronen te zien, weten hoe je van je eigen fouten kunt leren en hoe je problemen kunt oplossen door je voorstellingsvermogen te gebruiken. Zij zijn degenen die de nieuwe antwoorden kunnen geven die we nodig hebben in de toekomst.
Bij de kunstvakken leer je jezelf uitdrukken op allerlei manieren in beeld, woord en muziek. We kijken veel naar het werk van kunstenaars en hoe zij iets maken, waardoor je ook leert inzien hoe een professional werkt en hoe jij in jouw werkwijze daarvan kunt leren.
Culturele Kunstzinnig Vorming (CKV)
In dit vak maak je kennis met kunst. Door het bezoeken van culturele activiteiten, het onderzoeken van kunstwerken en het uitvoeren van praktische activiteiten ontwikkel je je eigen smaak en ontdek je, wat je in de kunst plezierig vindt en wat niet...
Op het Novalis College behandelen we 3 onderdelen:
Omdat we steeds meer ‘mixed media’ werken, kunnen in principe alle kunstdisciplines aan bod komen.
Kunstdisciplines
We onderscheiden voor het gemak acht kunstdisciplines:
- Beeldend
- Muziek
- Film
- Architectuur
- Theater
- Literatuur
- Dans
- Fotografie
Beroepen in de kunst en cultuur
Waarbij je deze vaardigheden nodig hebt, zijn onder andere te vinden in de; architectuur, mode, film-wetenschappen, media- en communicatiewetenschappen, kunstgeschiedenis, theaterwetenschappen, industriële vormgeving, ICT- en gamedesign, filmindustrie, fotografie, reclame, onderwijs, toeristische industrie, vrijetijdsindustrie, kunstmanagement, creatieve therapie.
aarnaast zijn er buiten deze sector beroepen waar je de bij de kunstvakken geleerde vaardigheden kunt gebruiken. Denk hierbij aan; psychologie, pedagogiek, journalistiek, media en communicatie.