X
GO

Indrukwekkende gastles over orgaandonatie tijdens hoofdonderwijs Levensbeschouwing

Geplaatst op:

De leerlingen krijgen rondom dit onderwerp onder meer een gastles verzorgd door Gerda Vinck van de Nederlandse Transplantatie Stichting. Klas 8A ontving haar op 15 november. De overige klassen volgen de komende weken. Volgens docent Hilde Goverde gaat het er niet om dat de leerlingen nu al gelijk een keuze maken. “We willen ze graag alle kanten van het verhaal aanbieden en uitdagen over dit onderwerp na  te denken, zodat ze als ze eenmaal 18 zijn een onderbouwde keuze kunnen maken.”

Gerda Vinck, die haar man twintig jaar geleden plotseling verloor, vertelde in de klas een indrukwekkend verhaal. “We waren niet als donor geregistreerd. Maar na zijn overlijden moest ik wel nadenken over de vraag of we zijn organen wilden doneren. Ik herinnerde me toen dat hij ooit zei: ‘Als mij iets overkomt, mogen ze alles van me hebben’. Toen was dat besluit niet moeilijk meer.” Dankzij dat besluit konden hart, nieren en hoornvliezen worden gedoneerd.. “Zo heeft mijn man vijf mensen een tweede leven gegeven”, geeft Gerda het belang aan.

Tijdens de gastles was het anderhalf uur muisstil in de klas, zo indrukwekkend was het verhaal. En dat het stof tot nadenken opleverde, blijkt uit de reacties. Nora: “Het is interessant en ik ga er zeker over nadenken. Het lijkt me erg eng om als donor geregistreerd te staan. Maar: als het nodig zou zijn, zou ik wel graag organen willen ontvangen. En dan is het wel eerlijker als je je wel laat registreren.” Tessa: “Ik weet zelf nog niet wat ik ga doen, maar heb groot respect voor iedereen die zich wel als donor laat registreren.” Voorlopig kunnen de leerlingen nog over de vraag nadenken. Als je wilsbekwaam bent en ouder dan 12 kun je je weliswaar als donor laten registreren, maar ouders hebben dan nog het recht dat te overrulen. Pas op je achttiende maak je zelfstandig een beslissing over donorschap.

| Terug

Archief